Når et barn flytter væk fra familie, venner og sine vante omgivelser, er det en skelsættende begivenhed i barnets og familiens liv. For de allerfleste børn vil den første dag på Skovgården stå som et tydeligt billede i deres erindring af barndommen. Derfor er det vigtigt for os, at netop denne dag bliver så god som overhovedet muligt. Vi ser det som en vigtig opgave at forberede dagen grundigt.
Som oftest har barn og forældre allerede været på besøg 1 – 2 gange for at se Skovgården, afdelingen og barnets fremtidige værelse.
Vi aftaler gerne et indflytningstidspunkt tidligt på dagen, hvor de andre børn er i skole, så er der fred og ro på afdelingen, når barnet kommer med sine ting og sager. Som hovedregel er primærpædagog til stede for at tage imod barn og forældre.
Når barn og familie ankommer medbringende de personlige ejendele: tøj, bamser, yndlingspude, legetøj, måske musikanlæg, er der mulighed for, at familien kan være sammen om at flytte tingene ind og få barnet til at finde sig til rette på værelset.
Når de fleste ting er på plads på værelset, byder vi på en kop kaffe, te eller en sodavand, og der er nu tid til evt. spørgsmål fra barn og forældre.
Omkring kl. 12.30 møder der mere personale ind på afdelingen. Det giver barn og forældre lejlighed til at hilse på de andre pædagoger, som familien endnu ikke har mødt.
Herefter siger barn og forældre farvel til hinanden. Der kan godt trille en tåre eller to. Det er helt naturligt, og vi trøster og er hos barnet for at støtte, men også for at hjælpe forældrene. Det er ikke nemt at give slip på sit barn, sætte sig i bilen og køre hjem.
Når barnet har sundet sig lidt, hjælper det tit, at barnet nu kan møde de andre børn. Mange børn bliver hurtigt nysgerrige og lidt spændte på, hvad der kommer.
De andre børn ved af erfaring, hvordan det er at starte på Skovgården, og det nye barn bliver oftest modtaget med nysgerrighed, velvilje og hjælpsomhed. Alle vil se og hilse på. Her er det pædagogens opgave at bedømme, hvor meget barnet kan magte af ”denne skuffe” og træde støttende til, hvis det bliver nødvendigt. Det er meget individuelt. Nogle børn kaster sig med fynd og klem ud i alt det nye. Andre er mere forsigtige og tilbageholdende i mødet med de andre børn og tilbuddene.
I løbet af den første dag får barnet meget information fra de andre børn om, hvordan det “kører” på Skovgården. Barnet er gerne træt om aftenen. Nu er det tid til at ringe hjem til forældrene og fortælle, hvordan den første dag er gået. Når barnet går i seng den første aften, er det ofte for træt – af alle de nye indtryk og oplevelser – til at savne familien derhjemme. Den reaktion møder vi ofte først de kommende dage.