Samtaler med børn
Børn skal tages alvorligt, men ikke bogstaveligt
Onsdag den 6. november 2024
Hvordan sikrer vi, at samtaler med børn ikke blot bliver et flueben, men er en reel proces? Hvad kan vi voksne gøre, for at børnene oplever at blive lyttet til og forstået?
Hvorfor er det så vigtigt, at vi voksne udvikler vores evner til at tale og forstå børn?
Disse spørgsmål og flere til søger vi svar på til vores Temadag.
I år skal vi høre to oplæg
Lisbeth Jessen vil tale om, hvorfor det er så vigtigt, at vi evner at hjælpe børn med at tale om det, der er vanskeligt. At være opvokset med vold er i dag tabu, og mange børn forsøger efter bedste evne at leve med det. Det er bare ikke børnenes ansvar, og det er ikke børnene, der skal tage affære. Det er os voksne, der på forskellig vis er i børnenes sfære, der har ansvaret. Men det kan være svært. I ” En barndom uden vold i familien” forsøger de at skabe grobund for forandring og støtte og udvikle tiltag sammen med kommuner, politi, sundhedsmyndigheder, der arbejder med børn og familier i risiko for vold.
”En barndom uden vold i familien” har netop gjort det til deres opgave at skabe vilkår omkring børnene, så det bliver muligt at tale om det, der er svært.
Rebekka Tangstad er konsulent i HAFU Institut for liv. Hun tager blandt andet udgangspunkt i sætningen ”Børn skal tages alvorligt, men ikke bogstaveligt”. Børn reagerer forskelligt på konflikter, traumer og udfordringer. Vi voksne har langt lettere ved at forstå og tale med børn, der taler voksnes sprog. Men børn, der reagerer udad, har grimt sprog, eller som slår, bider osv., er sværere for os både at forstå og møde med kærlighed. Disse børn bliver ofte mødt med skæld ud og adfærdskorrigering. I virkeligheden har disse børn brug for den samme omsorg som børn, der viser, at livet er svært med ord eller tårer. Rebekka vil hjælpe os til at forstå børn, der kommunikerer anderledes end den måde, der er ligetil for os voksne, og hun hjælper os til at kunne håndtere samtalerne på en mere hensigtsmæssig måde.
Rigtig god fornøjelse.
Hanne Dalsgaard
Forstander
Det er Fonden Skovgårdens ønske at bidrage med faglig viden til fagfolk indenfor anbringelsesområdet for børn og unge samt samarbejdspartnere.
Om Lisbeth
Lisbeth er uddannet indenfor politiet, og har mange års erfaring som leder.
Hun har været direktør i Danner i 5 ½ år, og nu er hun direktør i ”En barndom uden vold i familien”. Lisbeth er dybt engageret i arbejdet med børn og samtaler. Hun har mange års erfaring med mennesker, der igennem livet har været voldsomt udfordret. Lisbeth har i de senere år været optaget af, hvordan vi kan bryde tabuer og give børnene taletid. Også hun kæmper for, at børn skal tages alvorligt, men ikke bogstaveligt. Lisbeth har lyttet til børn og unge, og hun har lyttet længe. Med baggrund i de erfaringer og de indsigter hun der har fået, vil hun berige os andre.
Om Rebekka
Rebekka er psykolog i HAFU – Institut for liv. HAFU står for ”Helt Almindelig Fucked Up”, hvilket rigtig fint udtrykker den tilgang, som kendetegner hendes arbejde med mennesker i almindelighed og børn i særdeleshed. Rebekka har mange års erfaring med at tale med børn og unge, både som psykolog, lærer og frivillig, og hun vægtlægger vigtigheden af at sætte sig ind i børns logikker og måder at skabe mening på, og samtidig også betydningen af humor og lethed, når man skal etablere kontakt i samtaler. Rebekkas daglige arbejde består dels af samtaleforløb med børn og deres voksne, supervision af fagprofessionelle, samt undervisning og oplæg. Rebekka forholder sig altid dejligt praksisnært til emnet, når hun holder oplæg, så glæd jer.
Program
8.15 - 8.45 | Morgenkaffe og te med brød |
8.50 - 9.00 | Velkomst af forstander Hanne Dalsgaard |
9.00 - 10.00 | En barndom uden vold i familien af Lisbeth Jessen |
10.00 - 10.20 | Pause med kaffe, vand og frugt |
10.20 - 12.00 | Samtaler med børn af Rebekka Tangstad |
12.00 - 13.00 | Workshops |
13.10 | Frokost |
14.00 | Mulighed for rundvisning på Skovgården Vi mødes på gårdspladsen |
Workshops
Efter oplægget kan du deltage i én af vores workshops. Vi vil gerne give dig mulighed for at fornemme, sanse, bevæge, gøre og tale sammen om, hvordan vi arbejder med børnene i dagligdagen. På nænsom vis vil vi give dig et indblik i, hvad børnene oplever her, og hvordan vi arbejder dog uden, at dine grænser bliver overskredet. Vi kan anbefale, at du har tøj på, som du kan røre dig i eller evt. være ude i.
Da der er max. deltagerantal i nogle workshops, beder vi dig foreslå 3 workshops, som du har lyst til at deltage i.
I denne workshop vil der være fokus på metoden Theraplay og metoden EMDR. Workshoppen vil give dig mulighed for at opleve, hvordan vi i det terapeutiske rum arbejder med at skabe en mere sikker tilknytning, og hvordan det efterfølgende kan blive muligt for barnet at få bearbejdet traumer. Når der skabes en stærkere tilknytning og nye samspilsmønstre, bliver det muligt at åbne op for alt det svære.
På Skovgården har vi et tæt samarbejde med børnenes plejefamilier og biologiske familier.
Udviklingen af udsatte børns mentaliseringsevne er stærkt afhængig af, om de voksne omkring dem kan skabe en fælles forståelse for de mønstre, som er med til at vedligeholde barnets udfordringer.
På workshoppen vil vi dele ud af vores praksis erfaringer i samarbejdet med plejefamilier og biologiske familier og koble det med forskellige teoretiske begreber og forståelser.
Kom og leg med os og oplev, hvordan vi arbejder med børnene, og tager udgangspunkt i børnenes funktionsniveau. Få et eksempel på, hvordan vi implementerer legen i behandlingsarbejdet i dagligdagen, og hør et kort oplæg om legens betydning på Skovgården.
Hvordan skabes der meningsfulde fortællinger om barnets liv? Fortællinger der giver mening for barnet, og som skaber forbindelser mellem fortid, nutid og fremtid. Processen kan være lang og krævende, men også rørende og forløsende. Der benyttes mange forskellige tilgange og metoder, som tilpasses barnets behov.
Kom med i en lille magiske stund, hvor Theraplay kombineres med leg, tegning, samtaler, EMDR, snik-snak og alvor m.v. samt de fortællinger, der kan give barnet en fornemmelse og forståelse af deres livshistorie og deres evne til fremadrettet selv at være med til at forme og forandre de spor, de sætter i verden.
På denne workshop kan du høre om vores erfaringer fra arbejdet med oprettelsen af elevråd, og hvordan der kan sættes gode rammer for inddragelsen af eleverne og deres idéer. I vil høre om arbejdet for at skabe en mobbefri skole, og hvordan elevrødderne blev ambassadører for denne. Tillige vil der fortælles om, hvordan arbejdet med børnegrupper generelt kan skabe nogle særlige stunder i det trygge rum, hvor de sårbare samtaler kan deles og spejles i gruppen.
Vores erfaring med den gode anbringelse er, at forældrene inddrages i så stort et omfang, det er muligt.
Vi vil gerne invitere til samtale om fordele og dilemmaer i arbejdet omkring forældrene.
- Du bedes forberede et par dilemmaer fra din egen praksis, så det bringes i spil til en fælles drøftelse.
- Hvad er ifølge dine erfaringer nøgleordet til det gode forældresamarbejde?
Uanset om man er barn eller teenager, er det muligt at skabe nye erfaringer med socialt samspil via lege og aktiviteter. I denne workshop får du indsigt i måder at navigere i et legende univers, hvor barnet / den unge mødes indenfor nærmeste udviklingszone. Du vil blive introduceret for Theraplay og afprøve konkrete aktiviteter og lege med fokus på regulering, følelsesmæssig afstemning og socialt engagement. I praksis er det sjove lege - behandlingsmæssigt adresseres udviklingstraumer.
Vi har haft stor succes med valgfaget kæphest, og vil derfor gerne dele vores erfaringer.
Vi viser, hvordan processen har været fra start med børnenes design af egen kæphest.
Samtidig kan vi fortælle, hvad det giver for børnene både grov- og finmotorisk, samt hvad vi opnår gennem det fælles tredje.
I vores interne skole skal vi leve op til folkeskoleloven. Samtidig er det nødvendigt med individuel hensyntagen til vores elever, der er udfordrede af store vanskeligheder personligheds-, følelses- og adfærdsmæssigt. Som udgangspunkt er vores elever normaltbegavede, men har brug for en del støtte og strategier for at udvikle sig fagligt. For at imødegå alle disse faktorer er klassesammensætningen essentiel for os. Vi oplever, at eleverne kan lide at gå i skole. En af de vigtigste grunde er deres klassekammerater.
En stor del af arbejdet med børnene på Skovgården er at træne arousal regulering, så børnene på sigt bliver i stand til opnå egen evne til at regulere indre tilstande.
Skydning er én ud af mange aktiviteter, hvor det er rigtig smart at kunne regulere sit eget arousal niveau. Vi arbejder med forskelle i puls, koncentration og finder ud af, hvornår vi er bedst til at ramme. Kom og vær med til at prøve at skyde. Husk praktisk tøj.